Inici / actualitat

ACTUALITAT

Innovacions en el sistema de recollida porta a porta de Torrelles de Llobregat
20/07/2018
L’any 2003, es va posar en marxa el servei de recollida d’escombraries porta a porta a Torrelles de Llobregat, fet que ha permès incrementar la taxa de recollida selectiva del municipi. Des de la Regidoria de Medi Ambient, s’ha impulsat la implementació de canvis tecnològics al servei amb l’objectiu d’augmentar la participació ciutadana i que permetin bonificar a les persones que gestionen correctament els seus residus. 

Des de ja fa unes setmanes, es va posar en marxa la campanya "A Torrelles, amb nous cubells molt millor”, que va constar d’una trobada informativa a la Sala Teatre de l’Ateneu Torrellenc, on 130 ciutadans van poder conèixer els canvis en el nou sistema de recollida de residus porta a porta i on es va realitzar la distribució dels nous cubells i de la targeta electrònica al Casal de Joves del municipi. 
 

Fins ara, els usuaris treien les escombraries amb diferents bosses per les diferents fraccions (exceptuant el vidre, que es recull mitjançant contenidor al carrer). Des del 26 de juny, cada llar disposa únicament de dos cubells, un per a la recollida de la fracció orgànica i l’altra, per a la fracció inorgànica (envasos i resta), amb els quals han de treure els residus seguint el calendari de recollida preestablert. No obstant això, durant les primeres setmanes i de manera excepcional, l’Ajuntament ha decidit seguir recollint la brossa encara que no s’utilitzin els cubells adients o que es treguin els residus sense cubell.
 

Des d’aleshores, dos educadors ambientals han efectuat visites a les llars del municipi amb la finalitat d’informar de les novetats del sistema de recollida porta a porta i per entregar els dos cubells juntament amb la targeta electrònica als ciutadans que encara no disposaven del nou material. Quan els veïns no eren a casa en aquell moment, se’ls deixava una nota explicant com podien adquirir el nou material, adreçant-se ells mateixos a l’Ajuntament.

A més, s’ha modificat la ubicació del punt d’emergència, situant-lo al costat del nou local de la Policia, al carrer Dolça de Provença, on només s’hi pot accedir amb una targeta electrònica. Aquest equipament, que ha entrat en funcionament al juliol, se’n controla l’ús i només es pot utilitzar en casos excepcionals.

En un futur, es preveu la implementació de millores tecnològiques que consistiran en la incorporació de xips als cubells, als bujols i una targeta d’accés al punt d’emergència i deixalleria, de manera que permetran obtenir dades d’aportació de residus de cada habitatge, amb l’objectiu d’aconseguir arribar al 65% de recollida selectiva. L’Àrea Metropolitana de Barcelona i l’Agència de Residus de Catalunya subvencionaran aquests canvis, fent que no suposin cap cost pel municipi.

En aquest context, els recomanem que consultin les següents actuacions de la Plataforma, on s’explica la incorporació de les noves tecnologies en els sistemes de recollida porta a porta: cubells amb xip (consulta aquí) i la incorporació de pagament per generació a nivell domiciliari en els sistemes de recollida selectiva porta a porta (consulta aquí).